15-2-2024

Interview - Een Board-mediator kan geschillen vroegtijdig beslechten

Naast haar werk als bedrijfsjurist en advocaat is Miryam Breeuwer van @Juste Legal Contracting en MPC Advocatuur al vele jaren toezichthouder bij diverse Raden van Toezicht/Commissarissen.


Denk bijvoorbeeld aan woningbouwcorporaties, 
onderwijsinstellingen, zorginstanties en bedrijfsleven. Daar maakte ze regelmatig geschillen en/of andere problemen mee, die door haar worden omschreven als ‘de dynamiek binnen de boardroom’.



Ze bemerkte dat deze geschillen, vaak een gevolg van een tegengestelde visie op onderwerpen, goed oplosbaar zijn met behulp van een onafhankelijke externe partij. Na regelmatig te zijn gevraagd om Raden van Toezicht en Raden van Bestuur bij geschillen bij te staan, is dit reden voor haar om MPC Board Matters op te richten.


„Dankzij zakelijke mediation kun je geschillen oplossen zonder dat je de tijdrovende en dure gang naar de rechter hoeft te maken”, geeft ze aan. „Als mediator ben je de onafhankelijke partij die meningsverschillen weegt en vervolgens dit geschil tot een goed einde kan brengen. Het is vaak de wens van de betrokkenen binnen Raden van Toezicht/Commissarissen en Raden van Bestuur om een geschil in de luwte op te lossen. Bijvoorbeeld met het oog op ongewenste publiciteit, maar ook om eventuele onrust op de werkvloer te voorkomen. Aan die wens kan de Board-mediator sterk bijdragen.”


Vrijwilligheid

De rol van mediator is dus nadrukkelijk een andere dan die van advocaat. „Als advocaat vertegenwoordig je het belang van één partij. Een mediator wordt namens beide partijen gevraagd om een onderling geschil te begeleiden, erover te adviseren en bij te dragen aan de oplossing. Mediation gaat altijd op basis van vrijwilligheid, beide partijen moeten ermee instemmen. De mediator is onafhankelijk, heeft bij geen van beide partijen een belang.”


Het ontstaan van een geschil binnen Raden van Toezicht/Commissarissen of Raden van Bestuur heeft volgens Miryam vrijwel altijd met verwachtingsmanagement te maken. „Vaak hebben partijen andere verwachtingen van elkaar en is dat de bron van een geschil. Een goed gesprek met elkaar voeren wordt dan vaak lastig, of gebeurt te laat, waardoor een strijd zich al snel voordoet. Dat draagt niet bij aan een succesvolle samenwerking. Inhoudelijk overleg tussen partijen lukt af en toe nog wel. Soms maken persoonlijke aspecten het geschil complexer. Een Board-mediator is dan bij uitstek geschikt om te de-escaleren en de constructieve samenwerking te doen hervatten.”


Drijfveer
De rol van advocaat en mediator is dus totaal verschillend en het is van belang dit strikt te scheiden. Miryam:„ Mijn drijfveer is dat partijen die een geschil met elkaar hebben na bemiddeling van een mediator met elkaar verder kunnen, met respect voor elkaar en voor elkaars mening. En lukt de samenwerking uiteindelijk niet, dan is het wenselijk dat partijen toch respectvol uit elkaar kunnen gaan. Ik heb daarom een erkende mediation opleiding gevolgd en sta ook als zakelijk mediator (en Arbiter) geregistreerd.”

 

„Op een conflict zit in principe niemand te wachten, je opereert als Raad van Toezicht/Commissarissen en Raad van Bestuur immers als team. Je rol als toezichthouder is om de Raad van Bestuur goed te laten functioneren en een onderling geschil, zowel binnen een Raad of tussen de Raden, draagt daar meestal niet aan bij. Je wilt dat voorkomen.”


Volgens Miryam kan een zakelijk mediator ook in het bedrijfsleven belangrijk zijn. „Immers, ook in het MKB kunnen schadelijke conflicten tussen bedrijven ontstaan waarbij behoefte is aan een snelle maar ook passende oplossing. Bij die controverses kun je als zakelijk mediator een bemiddelende rol spelen. Dit is vooral gericht op beperking van de schade die een langer lopend geschil kan veroorzaken.”


Uniek
Bang dat een ontwikkeling als Artificial Intelligence de rol van bijvoorbeeld een mediator of een advocaat over gaat nemen, is Miryam niet. „Elke zaak is specifiek, daar is je rol als mediator, en ook als advocaat, uniek in. Ik denk dat AI ons werk wel zal veranderen. De kans dat in de toekomst mogelijk een deel van het werk digitaal gaat verlopen, is aanwezig. Maar ook met de komst van AI blijft het van belang om zaken kritisch en analytisch te bekijken. Dat is een uitdaging. AI kan de rol van een zakelijk mediator zeker niet vervangen. Daarbij blijven de face to face gesprekken het geëigende instrument. Verbale communicatie en gevoelens spelen in zakelijke geschillen altijd een rol. De weging daarvan blijft mensenwerk.”

Zie ook link naar oorspronkelijke nieuwsartikel in ZakeNN → Klik hier



bron: Noordz